La corresponsabilitat en l’alimentació

PROJECTE #2

Estudi: La corresponsabilitat en l’alimentació

Treballem amb un ambiciós estudi científic que interrelaciona la igualtat i la corresponsabilitat dels i de les menors, dins del nucli familiar, pel que fa a l’alimentació. El títol de l’estudi és “La corresponsabilitat en l’alimentació” i analitza la percepció que tenen els joves d'entre 14 i 16 anys sobre la càrrega que suposa per a mares i pares algunes tasques quotidianes, amb l'objectiu de que l'alumnat agafi consciència i col·labori, si no ho fa ja, amb les tasques domèstiques.

Plantejament

Són conscients els alumnes de la feina que fan les mares i pares per alimentar a la familia?

Objectius

Un augment de la corresponsabilitat dels joves amb les tasques quotidianes de la seva família.

Quin és l’objectiu?

  • Aconseguir un augment de la corresponsabilitat de l’alumnat dels centres educatius (ESO, batxiller i FP) amb les tasques quotidianes de la seva família a casa. Concretament, fomentar un augment de la col·laboració a casa per ajudar a partir de la valoració de l’esforç que suposa alimentar les persones d’una família.
  • Establir correlacions entre edats, gènere, nombre de germans/es, tipus de nucli familiar i el nivell d’implicació a casa.
  • Determinar si existeixen diferències entre municipis i, dins dels municipis, entre els propis centres.
  • A una segona etapa:
    - Permetrà determinar les distintes qualitats nutricionals aportades per les persones participants en els seus exercicis.
    - Determinar també si existeixen diferències, depenent de les situacions personals i/o centres/municipis.
    - Fer hipòtesis de correlació entre els il·lícits que sobre el gènere hi ha als municipis i les dades demostrades a les enquestes.

Quines son les dades?

L’estudi ja s’ha dut a terme a 16 centres: IES Can Peu Blanc, CIFP Joan Taix i col·legi Sant Francesc d’Assís (Sa Pobla); IES Baltasar Porcel i Col·legi Ramon Llull (Andratx); IES Josep Fons i Trias (Esporles); IES Son Ferrer (Calvià) i IES Emili Darder, IES Guillem Sagrera i CEIP Son Quint (Palma), Col·legi Nostra Senyora de la Consolació, IES Alcúdia i IES Port d'Alcúdia (Alcúdia) i IES Santa Maria i Col·legi Ramón Llull (Santa Maria del Camí).

Quina mostra tenim? Actualment es duen acumulats uns 2.500 alumnes enquestats dels cursos 3er i 4t ESO i 1er de Batxiller, així com d’FP bàsica i FPGM. Les dades obtingudes fins ara son aproximadament 170.000.

En què consisteix l’estudi?

Primer, es fan una sèrie de preguntes demogràfiques i de costums i percepcions sobre l’alimentació, així com de la càrrega mental que pot suposar (preguntes “pre”); seguidament una activitat relacionada amb l’alimentació i, finalment, unes preguntes “post”. Té una durada total de 50 minuts.

Quina és la mostra objectiu?

Un 100% de la població jove que estudia a centres d’FP i instituts de les Illes Balears.

Quin cost té per als centres?

Els estudis duts a terme fins al moment no han suposat cost algun per als centres educatius i s’està treballant amb els Ajuntaments per a seguir en la mateixa dinàmica.

Quins beneficis té l’estudi?

L’estudi té un impacte directe sobre la consciència de l’alumnat, que s’adona, de forma immediata, de la càrrega mental que suposa planificar l’alimentació per a una família durant una setmana.

Els centres tenen una activitat que no s’explica només, sinó que la fa de forma activa l’alumnat, amb una enquesta i un exercici amb què no s’han enfrontat mai, sotmesos a un temps i unes regles tan lògiques com inesperades i instructives.

A efectes estadístics, podem trobar importants diferències de participació de l’alumnat depenent del municipi, centre, curs i/o inclús especialitats d’FP, servint de plataforma per a futures activitats sobre educació i gènere.

També ens ajudarà a plantejar noves metes i objectius educatius envers l’alimentació i educar als i les joves d’avui perquè d’aquí a uns anys puguin dur amb més responsabilitat l’alimentació pròpia i de les persones amb qui viuen.

Com es farà la devolució?

Primera fase: presentació a l’alumnat del centre i a les mares i pares i equip directiu i/o bé presentació institucional al consistori municipal o lloc designat.

Segona fase: accés a dossier dels resultats dels centres.

Tercera fase: un cop conclòs l’estudi a tots els municipis i centres que s’hagin sumat al projecte, presentació institucional a determinar. Publicació a revista científica i presentació en ponències.

Qui du la direcció de l’estudi?

Es tracta d’una investigació independent, duta a terme per Pep Alemany, currículum principal del qual és el següent:

  • Llicenciatura de dret (UOC)
  • Graduat en criminologia (UOC)
  • Estudis de postgrau en Violència de Gènere (UOC)
  • Expert universitari en Instrucció criminal i Drets Fonamentals (UNED)
  • Formació en igualtat d’oportunitats: aplicació pràctica dins l’àmbit de la negociació col·lectiva. (Ministeri d’Igualtat - Instituto de las Mujeres)

Col·laboradors

Aquestes són les institucions, administracions, centres i agrupacions que han col·laborat amb l'estudi.


Volem arribar al 100% de la població jove que estudia a centres d’FP i instituts de les Illes Balears. Escriu-nos i ens posarem en contacte amb tu el més aviat possible.

Contacta