Corresponsabilitat a casa: evolució

PROJECTE #3

Estudi: Corresponsabilitat a casa: evolució

Estudi científic longitudinal destinat a conèixer l’evolució de la corresponsabilitat a casa envers la igualtat entre gèneres des d’una perspectiva especial, que fuig dels estereotips practicats fins ara i que es centra en tasques que passen desapercebudes a les enquestes habituals.

Aquest estudi es fa des dels 6 i fins als 14 anys als centres educatius i al professorat del centre docent.

Plantejament

Existeixen tasques estancades en el temps, atorgades segons els rols de gènere, que estan essent ignorades? Podem canviar això? N’hi ha d’immutables?

Objectius

L’augment de la corresponsabilitat dels joves i facilitar a la comunitat educativa de noves eines de coneixement en aquesta matèria.

Quin és l’objectiu?

  • Aconseguir un augment del coneixement d’atribució de tasques subtils i aparentment innòcues que es duen a terme a les llars segons els rols consuetudinària i històricament atribuïts als gèneres.
  • Establir correlacions entre les edats des i de les alumnes dels centres docents i les percepcions del moment en què consideren que les tasques les poden fer persones de qualsevol gènere.
  • Conèixer, pel que fa al personal docent, si la situació ha evolucionat al llarg del temps.
  • Determinar si existeixen diferències entre municipis i, dins dels municipis, entre els propis centres.

En què consisteix l’estudi?

És un estudi amb una doble vessant, fet amb un qüestionari dissenyat en format digital i que conté una bateria d’entre 15 i 20 preguntes sobre tasques molt específiques, de la línia de qui rega les plantes a casa? Qui “pensa” en fer nets les vidrieres? Qui desembussa la pica? Qui condueix el cotxe quan viatja la família completa? o qui instal·la l’ordinador o aparell tecnològic?

Això es fa en dues línies diferents per tal de determinar, no només qui ho fa a casa, sinó també a quina edat les nines i els nins son conscients que aquestes tasques les poden fer persones de qualsevol gènere i no només les persones a qui veuen normalment fer-ho.

Per últim, es demana al personal docent el mateix, però amb la visió de quan tenien 10 anys. Haurà canviat? Seran diferents les respostes entre professorat de distintes generacions?

Quina és la mostra objectiu?

Un 100% de la població jove que estudia a centres de les Illes Balears en edats compreses entre els 6 i els 14 anys. Per aquest motiu, l’acceptació de la participació en l’estudi implica la participació de totes les aules dels centres escolars i de forma individual.

Quins beneficis té l’estudi?

L’estudi té un impacte directe sobre la consciència de l’alumnat, que s’adona, de forma immediata, de qui fa què i qui podria fer-ho a casa, fomentant amb això la corresponsabilitat i la coeducació.

Conèixer l’impacte de l’enquesta entre generacions (estudiants-professorat), perquè es planteja la hipòtesi que hi ha tasques que no han canviat de mans amb el temps.

Això ajudarà a plantejar noves metes i objectius educatius envers les tasques domèstiques, la coeducació i la corresponsabilitat.

Participar d’un estudi científic d’aquestes pretensions és una mostra de voluntat dels centres educatius en l’ensenyament en els camps expressats i així es farà constar en la presentació de l’estudi final de les Illes davant de les institucions i medis de comunicació.

Com es farà la devolució?

La DEVOLUCIÓ principal és l’informe per a cada centre i un a l’Ajuntament. A l’informe podran comparar les pròpies dades amb la mitjana de la resta de centres. Aquest informe permetrà analitzar aquells ítems què es poden millorar, amb propostes possibles d’accions en aquest sentit. .

Com a segona part, es realitza ponència amb els resultats del municipi allà on determini l’Ajuntament.

Qui du la direcció de l’estudi?

Es tracta d’una investigació independent, duta a terme per Pep Alemany, currículum principal del qual és el següent:

  • Llicenciatura de dret (UOC)
  • Graduat en criminologia (UOC)
  • Estudis de postgrau en Violència de Gènere (UOC)
  • Expert universitari en Instrucció criminal i Drets Fonamentals (UNED)
  • Formació en igualtat d’oportunitats: aplicació pràctica dins l’àmbit de la negociació col·lectiva. (Ministeri d’Igualtat - Instituto de las Mujeres)

Direcció organitzativa: Jaqueline Delgado. Assessora d’igualtat en formació sobre plans i mesures d’igualtat.

Inici de l’estudi: Setembre 2023.

Durada estimada: Dos cursos docents complets.

Exclusivitat de l’estudi i registre propietat intel·lectual. L’estudi queda enregistrat al registre de la propietat intel·lectual i és exclusiu.